Η ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΔΗΜΟΥ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ

Αυτός ήταν ο τίτλος της εισήγησης που παρουσίασε στις εργασίες του 7ου Συνεδρίου Eργοθεραπείας η Εργοθεραπεύρια των Βρεφονηπιακών Σταθμών του Δήμου μας, κα Παπαδάτου Γερασιμία.
Για πρώτη φορά με πρωτοβουλία της Εντεταλμένης Δημοτικής Συμβούλου κας Γαλανοπούλου Ελένης εφαρμόζεται σε Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς, εδώ και πέντε χρόνια, πρόγραμμα “Δευτερογενούς Πρόληψης Αναπτυξιακών Διαταραχών και Συναισθηματικών Δυσκολιών” με την παρουσία Εργοθεραπευτή και την επιστημονική εποπτεία της Παιδιάτρου των Βρεφονηπιακών Σταθμών κας Μαίλη Άννας.

 

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΙ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ?

Η εργοθεραπεία είναι ένα επάγγελμα υγείας το οποίο πραγματεύεται την προαγωγή υγείας και την καλή ποιότητα ζωή, μέσω στόχο- κατευθυνόμενων δραστηριοτήτων αξιολόγησης και θεραπείας.
Η επιστήμη της εργοθεραπείας θεμελιώθηκε με την πεποίθηση ότι ο άνθρωπος μπορεί να επηρεάσει θετικά την υγεία του, όταν είναι ικανός να εκτελεί έργα που του επιτρέπουν να εξερευνήσει και να αλληλεπιδράσει με το περιβάλλον του προσαρμοζόμενος στις καταστάσεις που καλείται να αντιμετωπίσει.
Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία στοχεύει στην πρόληψη , διάγνωση και αποκατάσταση αναπτυξιακών δυσκολιών που επηρεάζουν τη λειτουργικότητα και την καθημερινότητα του παιδιού:
• Στο οικογενειακό πλαίσιο.
• Στην αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους του.
• Στην προσαρμογή, συμπεριφορά και απόδοση στο σχολικό πλαίσιο.
• Στην ικανότητα του στο παιχνίδι και στο εσωτερικό κίνητρο που έχει γι’ αυτό.
• Στην αυτοϋπηρέτησή του.

Τα τελευταία χρόνια, διεθνώς, δίνεται μεγάλη έμφαση στην πρώιμη ανίχνευση, παραπομπή και πρώιμη αντιμετώπιση των παιδιών που εμφανίζουν ή βρίσκονται σε “υψηλό κίνδυνο” να εμφανίσουν αναπτυξιακές ή ψυχοσυναισθηματικές διαταραχές.
Η πρώιμη παρέμβαση προφυλάσσει αυτό τον πληθυσμό από σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες και εμφάνιση δευτερογενών και σοβαρών ψυχοσυναισθηματικών διαταραχών ( άγχος, κατάθλιψη) στο μέλλον. Ο Παιδικός Σταθμός είναι το κατεξοχήν πλαίσιο όπου ο Ειδικός Υγείας εντέλλεται να κάνει ανίχνευση και παραπομπή σε Κρατικές Διαγνωστικές Ομάδες παιδιών που εμφανίζουν πρώιμα σημεία δυσκολιών.
Το πρόγραμμα βασίζεται και σε "βιοψυχοκοινωνικό " μοντέλο και λαμβάνει υπόψιν του όλες της παραμέτρους της ζωής του παιδιού (βιολογικούς, οικογενειακούς, κοινωνικούς, ψυχολογικούς).

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

• Πρώιμη ανίχνευση νευροαναπτυξιακών διαταραχών ή συναισθηματικών δυσκολιών.
• Εντοπισμός και παρακολούθηση νηπίων υψηλού κινδύνου.
• Υποστήριξη της ένταξης στο σχολικό πλαίσιο παιδιών με ήδη διεγνωσμένες αναπτυξιακές δυσκολίες.
• Στήριξη του παιδαγωγικού έργου των παιδαγωγών του πλαισίου.
• Στήριξη του γονεικού ρόλου με την παροχή συμβουλευτικής που αφορά την καθημερινότητα του παιδιού.
• Υποβοήθηση του θεραπευτικού προγράμματος παιδιών που ήδη βρίσκονται σε θεραπεία.
• Δημιουργία "ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ" στους γονείς, εάν κριθεί απαραίτητο, για αναζήτηση βοήθειας από Κρατικό Διαγνωστικό Φορέα

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΊΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΥΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ:

Για το σχολ. έτος 2014-2015:
• Φιλοξενήθηκαν 500 νήπια και βρέφη
• Τέθηκαν σε διαδικασία Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης 113 .νήπια
• Κρίθηκε αναγκαία η παραπομοή σε Κρατικούς διαγνωστικούς Φορείς 30 νηπίων.
Για το σχολικό έτος 2015- 2016:
• Φιλοξενήθηκαν 580 νήπια και βρέφη
• Τέθηκαν σε διαδικασία Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης 91νήπια.
• Κρίθηκε αναγκαία η παραπομπή σε Κρατικούς Διαγνωστικούς Φορείς 32νηπίων.
ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ:

Ελπίζουμε και φιλοδοξούμε να ολοκληρώσουμε την Πρωτοποριακή αυτή δράση μας με ολοκλήρωση της Διεπιστημονικής ομάδας και με άλλους Ειδικούς Ψυχικής Υγείας όπως Παιδοψυχολόγο, Λογοπεδικό και Κοινωνικό Λειτουργό.


Παπαδάτου Γερασιμία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στα Social Media